Zwei Nervenzellen im Direktkontakt - Bewegungssehen durch direkte Verrechnung von optischen Flussfeldern zwischen zwei Hemisphären im Sehzentrum von Fliegen

Neurons in direct contact - rotation selectivity achieved by direct computation of optic flow-fields between both hemispheres in the visual ganglion of blowflies

Research report (imported) 2006 - Max-Planck-Institut für Neurobiologie

Authors
Farrow, Karl; Haag, Jürgen; Borst, Alexander
Departments
Neuronale Informationsverarbeitung (Borst) (Prof. Dr. Alexander Borst)
MPI für Neurobiologie, Martinsried
Summary
Nervenzellen in den Sehzentren vieler Tierarten sind auf spezielle optische Flussfelder spezialisiert. In einer aktuellen Studie wurde die Selektivität für bestimmte Flussfelder an der so genannten H2–Zelle im Sehzentrum der Schmeißfliege Calliphora vicina untersucht. Erstmalig konnte gezeigt werden, dass der Direktkontakt zwischen zwei Sehzellen der jeweiligen Hemisphären ausreicht, um der Fliege die Steuerung ihrer Flugbewegung zu ermöglichen.
Summary
Neurons in many species have large receptive fields that are selective for specific optic flow-fields. In a recent study the neural mechanisms underlying flow-field selectivity in the so-called H2-cell of the blowfly was investigated. For the first time it was shown that the direct contact between two cells from opposite brain hemispheres is sufficient to explain flow-field selectivity of a neuron utilized by the blowfly for appropriate steering maneuvers.

For the full text, see the German version.

Go to Editor View